Podsumowanie prac przy Studium Korytarzowym A4 Wrocław – Krzyżowa i S5 Sobótka – Bolków
Ze względów epidemiologicznych spotkanie, w którym udział wzięło ponad 150 osób, odbyło się ponownie za pośrednictwem internetowej platformy MS Teams.
Projektanci podsumowali analizę dziewięciu wersji przebiegu korytarzy drogowych nowego przebiegu autostrady A4 i drogi szybkiego ruchu S5 z uwzględnieniem wcześniej zgłaszanych uwag. Po poprzednim spotkaniu projektanci rekomendowali do dalszych prac cztery wersje: III, IV, V i VI.
– Zaprezentowane wersje to efekt analizy zgłaszanych przez mieszkańców i samorządy uwag do zaprezentowanego studium korytarzowego. W wyniku analizy zgłoszonych uwag i protestów projektanci zrezygnowali z części rozwiązań, w tym tej wersji przebiegu drogi S5 w bezpośrednim sąsiedztwie wsi Kalno, a wersja III i V przewiduje przebieg drogi S5 w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej, niedawno wybudowanej, drogi powiatowej 3396D (obwodnica Żarowa). Te wersje drogi S5 zakładają jej przebieg przez teren gminy Żarów: pomiędzy Mikoszową i Łażanami oraz w bezpośrednim sąsiedztwie Mielęcina, gdzie ma być usytuowany węzeł łączący projektowaną drogę S5 i istniejącą drogę krajową nr 5. Mając na względzie bezpieczeństwo i dobro mieszkańców tych wsi proponowałem w trakcie dotychczasowych dyskusji, aby w tej wersji korytarza drogowego zamiast budowy nowej drogi wykorzystać istniejącą drogę powiatową 3396D dobudowując brakujące dwa pasy jezdni – wyjaśnia burmistrz Leszek Michalak.
– Przedstawiciele samorządów regionu wałbrzyskiego, w tym Żarowa, zdecydowanie optowali za wyborem przebiegu korytarza drogowego jak najbardziej na południe Dolnego Śląska. Takie stanowisko i przeprowadzone przez projektantów analizy przyczyniły się do tego, że, ze strony przedstawicieli inwestora i projektantów, padło stwierdzenie, iż do dalszych prac rekomendowane są już tylko dwa warianty przebiegu A4 i S5: wariant nr II i IV. Oba warianty nie przewidują przeprowadzenia drogi ekspresowej S5 przez teren Gminy Żarów – dodaje burmistrz Leszek Michalak.