Ważne zmiany w przepisach ruchu drogowego
Pierwszeństwo pieszych na przejściach:
→ Obecne przepisy nakazują kierowcom zbliżającym się do przejścia dla pieszych zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
→ Po zmianach kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.
→ Nowe rozwiązanie wymusi na kierowcach obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Kierowcy będą musieli stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię, zarówno dla pieszych znajdujących się na przejściu , jak również dla tych, którzy wchodzą na nie.
→ Ponadto, rozszerzono dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.
→ Musimy mieć na uwadze, iż pieszy jest niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego i to od nas kierowców zależy ich życie i zdrowie.
Zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię:
→ W trakcie wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię albo torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść) pieszych obowiązywał będzie zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu.
Mniejsza prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach nocnych:
→ Obecnie dopuszczalna prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 60km/h w godzinach 23:00 – 5:00 oraz 50 km/h w pozostałych godzinach. Po zmianach, dopuszczalna prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym będzie wynosić 50km/h – bez względu na porę doby.
→ Różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zderzeń drogowych. W szczególności ma to znaczenie na obszarze zabudowanym, gdzie znajduje się więcej pieszych.
Koniec z „jazdą na zderzaku”:
→ Niezachowanie odległości między pojazdami jest jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach ekspresowych i autostradach. Na polskich drogach nagminną jest tzw. „jazda na zderzaku”, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. To niezwykle ryzykowna praktyka zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe.
→ Na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę aktualnej prędkości. Oznacza to, że kierowca jadący 100 km/h będzie musiał poruszać się 50 metrów za poprzedzającym pojazdem. Miejmy nadzieję, że nowe przepisy spowodują, iż na drogach będzie bezpiecznie.