Jak zainteresować młodzież matematyką?
Była to już druga edycja projektu, w której uczestniczyła nasza szkoła. Tym razem projekt skierowany był do uczniów klasy siódmej i ósmej oraz do ich rodziców. Celem było przede wszystkim zainteresowanie młodzieży matematyką, wciągnięcie ich w aktywny proces wykorzystywania wiedzy matematycznej w życiu codziennym. Młodzież, realizując szereg ciekawych zadań, kształciła umiejętności logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem, analizowania i wyciągania wniosków, rozwijała umiejętności manualne, twórcze myślenie, wyobraźnię przestrzenną i kreatywność. Uczniowie nie tylko uczestniczyli w zaplanowanych przedsięwzięciach, ale też aktywnie je przygotowywali.
W ramach Tygodnia Matematycznego zorganizowano między innymi matematycznego chochlika i mecz matematyczny z rodzicami. Uczniowie zaprojektowali i wykonali gry planszowe, w które wspólnie zagrali. Budowali i programowali roboty mBot, tworzyli matematyczne gry w programie Scratch. Po raz kolejny odbyły się Rodzinne Podchody Matematyczne „W jeden dzień dookoła świata”, w których udział, oprócz uczniów i ich rodziców, wzięli także studenci – wolontariusze AGH w Krakowie. Uczestnicy wspólnie rozwiązywali zadania dotyczące wykorzystania matematyki w życiu codziennym, rozwiązywali łamigłówki, odczytywali szyfry, kody QR. Wykorzystywali nowoczesne technologie (m.in. tablety i aparaty fotograficzne).
W ciągu tych czterech miesięcy odbywały się także warsztaty kulinarne powiązane z profilaktyką zdrowego odżywiania oraz warsztaty krawieckie i twórcze, które udało się zrealizować dzięki zakupionym w ramach projektu sprzętom. Szycie na maszynie, obsługa szlifierki czy wyrzynarki nie są już obce naszym uczniom. Nabyta wiedza i umiejętności z pewnością zaowocują w przyszłości.
Joanna Kulpińska – koordynator projektu
Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Zastrużu