Urząd Miejski w Żarowie
woj. dolnośląskie, powiat świdnicki

ul. Zamkowa 2, 58-130 Żarów
Jesteś na > Oświata Kultura i Sport Jak szkoły radzą sobie ze zdalnym...

  Oświata Kultura i Sport

Dziecko przy laptopie
07-04-2020

Jak szkoły radzą sobie ze zdalnym nauczaniem?

Bez klasy, ławek i dzwonków w szkole. Własny pokój, komputer, tablet lub smartfon i lekcje przez Internet. Od przeszło kilku tygodni tak wyglądają e-lekcje, które prowadzone są przez szkoły i placówki oświatowe, w związku z sytuacją epidemiologiczną w naszym kraju.

Przypomnijmy, że mając na uwadze zdrowie oraz bezpieczeństwo dzieci i ich rodzin, a także zagrożenie rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19 podjęto decyzję o zamknięciu wszystkich szkół, przedszkoli, żłobków do Świąt Wielkanocnych. Uczniowie powinni wrócić do szkół po przerwie świątecznej, czyli 14 kwietnia. Natomiast od dnia 25 marca nauczyciele mają obowiązek realizacji podstaw programowych poprzez zdalne nauczanie, monitorowanie postępów nauczania oraz ich oceniania. Sprawdziliśmy, jak ze zdalną nauką, radzą sobie szkoły podstawowe w gminie Żarów oraz nasi uczniowie.

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Żarowie

– Nasi nauczyciele szybko przestawili się na nowe tory nauczania, przeanalizowali dostęp uczniów do urządzeń informatycznych i usług internetowych oraz przygotowali treści, które w następnych dniach pobytu w domach nasi najmłodsi będą realizować. Kontakt z dziećmi i ich rodzicami odbywa się na bieżąco, a treści nauczania przekazywane są poprzez dziennik elektroniczny, mailing czy utworzone grupy robocze na portalach społecznościowych. Uczniowie realizują program nauczania z wykorzystaniem dostępnych platform edukacyjnych, podręczników, ćwiczeń oraz materiałów i informacji przesłanych przez nauczycieli. Wszystkie zajęcia są konspektowane, tak aby ułatwić wprowadzane nowe treści nauczania. Dyrekcja Szkoły na bieżąco monitoruje kształcenia na odległość, tak aby sprawdzić obciążenia i zoptymalizować ilość przekazywanych materiałów edukacyjnych do możliwości uczniów. Rodzice informują nas, że dzieci chętnie podejmują tą nową formę nauczania, kształtują swoją samodyscyplinę, ale tęsknią za szkołą i rówieśnikami oraz swoimi nauczycielami. Swoje uczucia z brakiem tradycyjnej nauki i swoją szkołą, wraz z odsyłanymi do nauczycieli odrobionymi zadaniami często przekazują w formie krótkich listów lub przygotowanych prac plastycznych – mówi Adam Ciupiński wicedyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Żarowie. Poniżej klika przykładów uczniowskich opinii na temat nauki na odległość:

  • W tym tygodniu bardzo dobrze nam się pracowało. Codziennie odrabialiśmy zadania, które nie były trudne. Pozdrawiamy Ksawery i Marcel.
  • Pracowało mi się dobrze rozwiązałam wszystkie zadania. U mnie wszystko w porządku. Tęsknie za szkołą. Pozdrawiam Maja.
  • Dzień dobry Pani Małgosiu bardzo tęsknię za szkołą i całą klasą. W domu pracuje mi się dobrze do zobaczenia mam nadzieję że szybko. Pozdrawiam Magda

Szkoła Podstawowa im. Anny Jenke w Mrowinach:

– W szkole Podstawowej im. Anny Jenke w Mrowinach od 23 marca nauczyciele prowadzą lekcje przy użyciu dostępnych technik, służących do zdalnego nauczania. Wykorzystujemy do tego oprócz tradycyjnych podręczników, e-podręczników, laptopy, tablety, wizualizery, którymi dysponuje szkoła. Uczniom, którzy nie mieli w domu odpowiedniego sprzętu, mogliśmy udostępnić kilka tabletów, którymi dysponowała placówka. Do pracy służą nam platformy edukacyjne. Oprócz udostępnionej przez MEN platformy, na której założone zostały osobiste konta dla uczniów i nauczycieli, korzystamy również z testportal, discord. Dzięki temu na lekcjach uczniowie mogą nie tylko słyszeć i widzieć prowadzącego oraz swoich kolegów z klasy, ale także wykonywać zadania, zadawać pytania. Ponadto dużą pomocą na lekcjach matematyki, fizyki, chemii okazały się tablety graficzne, dzięki którym nauczyciele mogą tłumaczyć zadania z matematyki, fizyki i chemii, rozpisując wzory i metody rozwiązań, dokładnie tak jak na tablicy w klasie. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, rodziców i uczniów, czujemy satysfakcję z tego, że udaje nam się realizować to nowe wyzwanie, przed którym stoimy – mówi Barbara Nowak dyrektor Szkoły Podstawowej im. Anny Jenke w Mrowinach.

Szkoła Podstawowa im. UNICEF w Imbramowicach:

– Uczniowie mogą przesyłać drogą elektroniczną odrobione prace domowe (w postaci skanów lub plików), a jeśli nie mają możliwości skorzystania z Internetu to również telefonicznie mogą porozumiewać się z nauczycielem. Dzieci uczą się w domach, pod kierunkiem nauczycieli (np. wiadomości/ogłoszenia w dzienniku elektronicznym, skype, poprzez e-mail, smsy, linki do filmów, ciekawostek...) korzystając z podręczników, ćwiczeń, kart pracy, płyt, materiałów dostępnych na platformach edukacyjnych. Staramy się  odpowiadać na sygnały, wyciągamy wnioski z  uwag, próśb i postulatów. Wypożyczenie szkolnych laptopów uczniom i nauczycielom usprawnia proces wzajemnej komunikacji. Warto pamiętać także, że logowanie, przesyłanie, generowanie postaci elektronicznej to dla uczniów dodatkowy czas poświęcony na naukę – mówi Krystyna Waliszak dyrektor Szkoły Podstawowej im. UNICEF w Imbramowicach.

Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Zastrużu

– Zanim nauczyciele, we współpracy z rodzicami i uczniami, gotowi byli rozpocząć nauczanie na odległość, dyrekcja szkoły zapewniła odpowiednie warunki sprzętowe nauczycielom i potrzebującym uczniom. Rodziny uczniów, które nie miały komputera w domu, otrzymały niezbędny sprzęt. Wypożyczono 15 laptopów z oprogramowaniem, a także gry planszowe i edukacyjne. Niezbędna okazała się dodatkowa pomoc materialna. Społeczność szkolna zorganizowała paczki z niezbędnymi produktami (artykuły szkolne, higieniczne, żywność). Pokój nauczycielski przeniósł się do rzeczywistości wirtualnej. Nauczyciele i pracownicy szkoły kontaktują się ze sobą codziennie z wykorzystaniem aplikacji Slack, dziennika elektronicznego Vulcan, aby na bieżąco reagować w trudnych sytuacjach oraz aby proces nauczania przebiegał sprawnie. W pracę zdalną zaangażowani są również nauczyciele wspomagający, psycholog, pedagog, którzy docierają indywidualnie do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Działalność „zdalna” szkoły nie ogranicza się wyłącznie do realizacji podstawy programowej. Na szkolnym Facebooku nauczyciele bibliotekarze i nauczyciele świetlicy zachęcają do dodatkowych aktywności. Ogłaszane są konkursy, zamieszczane są informacje o ciekawych akcjach – mówi Małgorzata Kluska wicedyrektor Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Zastrużu.

Zebrała Magdalena Pawlik