Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa uzyskają osoby, które:
- pełniły funkcji sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572) przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
- osiągnęły odpowiedni wiek, tj.:
a). w przypadku kobiet 60 lat;
b). w przypadku mężczyzn 65 lat, - nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
- przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
UWAGA! Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez burmistrza właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji. Aby uzyskać ww. zaświadczenie osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego proszone są o złożenie w Urzędzie Miejskim w Żarowie wniosku o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa w Gminie Żarów. Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia można pobrać (pok. nr 11 i Biuro Obsługi Klienta). W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Miejskiego w Żarowie, Burmistrz wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Wzór oświadczenia o spełnieniu wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat można pobrać w pokoju nr 11 i Biurze Obsługi Klienta. Dodatkowo do wniosku do KRUS osoba uprawniona będzie musiała dołączyć oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Wzór oświadczenia o niekaralności można pobrać również w pok. nr 11 oraz Biurze Obsługi Klienta.
Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej. Wniosek o przyznanie świadczenia osoba uprawniona będzie mogła złożyć od 1 lipca 2023r. w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydawana przez KRUS w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.
MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW o wydanie zaświadczenia : Urząd Miejski w Żarowie ul. Zamkowa 2, 58-130 Żarów (Biuro Obsługi Klienta na parterze), e-mail: burmistrz@um.zarow.pl lub epuap: /7m83lsnv1i/skrytka
PODSTAWA PRAWNA: Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pienieżnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. (Dz. U. 2023 poz. 1073). - tutaj https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2023/1073
Wszystkie wnioski i zaświadczenia można pobrać również poniżej:
Soltys_Oswiadczenie_o_niekaralnosci KRUS.pdf
Soltys_Oswiadczenie_wnioskodawcy_i_swiadkow KRUS.pdf